سئو چیست؟

 

بهینه سازی موتور جست‌وجو یا به اختصار سئو یک فرایند کامل و مناسب برای بهتر دیده شدن وبسایت‌ها و درگاه‌های اینترنتی در موتورهای جست‌‌وجو است که باعث می‌شود یک وبسایت در بالاترین رده ها‌ی یک موتور جست‌وجو قرار بگیرد.

سئو در زبان انگلیسی به معنا (Search Engine Optimization) که به اختصار SEO” می نامند.

معمولا افراد مختلف، کاربران، بازدید کننده های اینترنتی با جست‌‌وجو یک عبارت در موتورهای جست‌وجو مختلف از قبیل گوگل، یاهو و….  مطلب یا نیاز خود را در سه یا چهار وبسایت اولیه لیست شده پیدا می‌کنند؛ که این باعث رونق کار وب‌سایت های اولیه لیست می‌شود.

وبسایت های دیگر نیز برای رسیدن به صدر صفحه وب وارد این رقابت میشوند که رفته رفته سئو به وجود می‌آید.

 

سئو

 

 

آغاز کار سئو

 

در اویل دهه 1990 موتور های جست‌وجو اقدام به  فهرست کردن صفحه های اولیه خود کردند.تا آن زمان قبل آمدن گوگل موتور های جست‌وجویی همچون یاهو(Yahoo) ، ویستا(Alta Vista) و …  بودند.

در آن زمان الگوریتم های اولیه بر اساس حروف الفبا بودند که اکثر اوقات صفحاتی با نام AAA در صدر فهرست قرار می‌گرفتند.

رفته رفته به تعداد موتور های جست‌و‌جو اضافه شد و الگوریتم های سئو سخت‌تر و پیچیده‌تر شد ؛ رقابت بین سایت ها از همیشه بیشتر و بازار سئوکاران نیز داغ تر می‌شد. سئوکاران از روش های مختلفی برای بالا بردن سئو سایت ها استفاده میکردند. خلاقیت نیز یکی از مهم‌ترین ارکان یک مهندس سئو بود که در این کار خیلی به آن ها کمک می‌کرد.

یکی از متداول ترین روش ها برای دور زدن یا گول زدن موتور های جست‌وجو توسط سئوکاران پنهان کردن کلمات کلیدی سایت ها بود که روش غیر اخلاقی به حساب می‌آمد. به مرور موتور های جست‌وجو برای رفع این گونه ترفندها چاره‌هایی اندیشدند اما سئوکاران نیز دوباره از ترفندهای دیگر نیز استفاده می‌کردند و این درگیری همیشه بین موتور‌های جست‌وجو و سئوکاران صورت می‌گرفت.

 

 

Google و سئو

 

سئو

 

بعد از تاسیس گوگل در سپتامبر 1998 این شرکت رفته رفته توانست مخاطب‌های خود را جذب کند. رفته رفته به مشهور شدن و محبوبیت گوگل بین کاربران اضافه شد و از این رو مدیران وبسایت ها و سئوکاران تصمیم گرفتند که رتبه های اول گوگل را از آن خود کنند. پارامترهای گوگل برای سئو سایت ها به دو بخش “عوامل خارج از صفحه ” و “عوامل داخل صفحه ” تقسیم می‌شد.

عوامل خارج از صفحه: عواملی مانند رتبه سایت ، تجزیه و تحلیل لینک هستند.

عوامل داخل صفحه: عواملی مانند فراوانی عبارات کلیدی ، متاتگ‌ها ، عنوان‌ها ، لینک‌ها و ساختار وب بودند.

 

Google و مبارزه با روش های غیر اخلاقی

 

گوگل با دیدن صحنه‌هایی از قبیل دور زدن موتور های جست‌وجو خود توسط سئوکار ؛ دست بکار شد و اقداماتی را برای مقابله با این گونه روش‌ها انجام دادند.

این اقدامات عبارت بودند از:

گوگل اینستنت، سال 2010 که برای شبیه بودن و مرتبط بودن جست‌وجو ها بود به وجود آورد.

پاندا، فوریه سال 2011 که گوگل برای مبارزه با کپی محتوا یک سایت از سایتهای دیگر ایجاد کرد. به این منظور  سایت‌هایی که محتوای خود را از سایت های دیگه کپی کرده و صاحب رتبه هایی در گوگل شده اند جریمه و توبیخ می‎کرد.

پنگوئن، آوریل 2012 گوگل با ساخت و رونمایی این الگوریتم به مبارزه به مدیران پرداخت که برای بالا بردن رتبه سایت خود دست به تغییر موتور های جست‌وجو می‌زدند.

مرغ مگس خوار، سپتامبر 2013  گوگل این الگوریتم را برای ارتقا در پردازش زبان طبیعی خود و نیز درک معنایی سایت های دیگر طراحی کرد.

هر چند که این الگوریتم ها را نیز بعصی اوقات تغییر یا نیز آپدیت می‌کند.

گوگل نیز بعضی از فاکتورها را برای ارزیابی سئو سایت ها قرار داد که تعداد آن ها به 200 عدد میرسد که مهم‌ترین آنها عبارت است از:

 

✅ عبارت های کلیدی

✅ لینک های ورودی

✅ فهرست بندی

✅ مدت زمان حضور کاربران در سایت شما

✅ عدم کپی کردن محتوا سایت از سایت های دیگر

✅ عدم استفاده از لینک های ورودی غیر طبیعی

✅ دریافت گواهی نامه SSL

✅ پراکندگی عبارات کلیدی

✅ محتوای مفید و مناسب

✅ استفاده از ویدئو در سایت

 

هم اکنون موتور جست‌وجوگر گوگل با اختلاف زیادی نسبت به رقیبان پرطرفدارترین و پر کاربرد ترین موتور جست‎‌‌‌وجو است و به همین دلیل سئوکاران علاقه زیادی به سئو کردن سایت ها برای این موتور جست‌وجو دارند.

 

انواع سئو

 

سئو نیز روش های متعددی دارد که بسته به موقعیت سایت ها و یا تکنیک ها و کارهای سئو کار به چند بخش و یا دسته تقسیم می‌شود که هر کدام از آنها عبارت است از:

 

1.سئو داخلی(On Page)

 

سئو داخلی به تمامی اقدامات برای بهینه سازی سایت شما از نظر کنترل مستقیم بر روی کدها و نوشته ها و تمام محتویات وبسایت اعم از پیوندها،

تصاویر، ویدئوها، متن ها و … می‌شود. به طور کلی تمامی اشیاء و هر چیزی  در وبسایت شما که قابلیت بارگذاری را دارد مربوط به بخش On Page است.

به علاوه هر مورد تغییر در محتویات وبسایت شما تاثیر زیادی بر موتور های جست‌وجو دارد و رتبه وبسایت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. پس بخش On Page مهم ترین بخش سئو سایت شماست.

 

2.سئو خارجی(Off Page)

 

سئو خارجی هرگونه عملکرد و اقدام برای بهبود عملکرد سئو خارج از سایت شماست.

مهمترین جزء این روش استفاده از متاتگ ها و بک لینک ها است. فعالیت در شبکه ها و سایت های اجتماعی و نیز گرفتن بک لینک از سایت های معتبر از جمله این روش ها است . همان گونه که بخش On Page در بهبود وضعیت سئو شما تاثیر گذار است ؛ بخش Off Page نیز بر سئو سایت شما تاثیر به‌سزایی دارد.

 

3.سئو کلاه سفید

 

سئو کلاه سفید به تمام عملکرد ها و اقدامات برای بالا بردن و بهبود سئو سایت شما با استفاده از روش های اصولی و قانونی، مطابق بر تکنیک ها و دستورالعمل های موتورهای جست‌وجو است و اکثرا نتیجه گرفتن در این روش  طولانی اما به صورت دائمی بوده و هیچگونه ریسک و خطری از حذف یا پنالتی شدن سایت شما ندارد. در این روش سئوکاران هیچگونه دستکاری به موتور های جست‌وجو نمی‌کنند.

 

 

4.سئو کلاه سیاه

 

سئو کلاه سیاه دقیقا مقابل سئو کلاه سفید قرار می‌گیرد و تمام اقدامات آنها را برعکس انجام می‌دهند. یعنی هر چقدر سئو کلاه سفید بر پایه اقدامات و روش های اصولی است. سئو کلاه سیاه بر پایه فریبکاری، خرابکاری و دستکاری موتور های جست‌وجو گر برای نتیجه گرفتن فوری و رسیدن به رتبه های اول گوگل به سریع ترین زمان ممکن است که خطر زیادی دارد.

موتور های جست‌وجو همواره با این گونه روش‎‍‌ها مبارزه می‌کردند و این گونه وبسایت ها را مجازات می‌کردند.البته افرادی از این روش ها استفاده می‌کنند که می‌خواهند حضور کوتاه مدت ولی موثر را در عرصه وب داشته باشند البته این گونه روش ها برای وبسایت های عادی اصلا توصیه نمیشود.

 

 

 

جهت کسب مشاوره برای سئو و طراحی سایت با ما تماس بگیرید.

 

 

پست های توصیه شده

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *